Gå til innhold

NYE LÆREPROSESSER

oktober 15, 2012

Dette er en kommentar til Arne Krokans blogginnlegg ”Professor endrer læreprosesser – slutter på Stanford”.  Det handler om Sebastian Thrun som var professor i  kunstig intelligens ved Stanford. Han har nå sluttet ved Stanford for å starte nettstedet Udacity, som driver med gratis utdanning på nettet. I tillegg skiller det seg fra andre læresteder ved at studentene kan bruke den tid de trenger før de tar eksamen. Nettsiden tilbyr flere kurs på tre nivåer, ”Beginning Courses”, ”Intermediate Courses” og ”Advanced Courses”, og har kurs innen informatikk, statistikk, fysikk osv.

Dette er jo en god nyhet spesielt for den delen av verdens befolkning som ikke har mulighet til å gå på et universitet, nå får de også har tilgang til høyere utdannelse. Det eneste de trenger er en PC og en internettforbindelse.

Mulig at også etablerte universiteter burde se nærmere metodene til Udacity. Tenker da både på det at studentene kan bruke så lang tid de trenger før de avlegger eksamen, og det at det er et nettstudium.  

Leste på adressa.no at IT-studenter ved NTNU har i lengre tid hatt en underskriftskampanje for å få bruke PC på eksamen. Dette har er mulig ved universitetene i Oslo, Tromsø og Bergen, men altså ikke ved NTNU. Det er også et høyt frafall blant studentene som starter på studier. Leste på dn.no at av de om lag 40 100 nye studentene som startet på høyere utdannelse høsten 2000, var det 41 prosent som ikke hadde fullført en grad etter ti år. I samme artikkel opplyses at av de ca. 30 600 studentene som startet på en bachelorgrad for første gang i 2006, fullførte 45 prosent innen tre år. Etter ytterligere to år hadde 62 prosent fullført.

From → Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar