Gå til innhold

Innledning til Eksamensoppgave sos6501-h12

oktober 15, 2012

”Verden går tross alt fremover. Den har jo ikke noe annet sted å gå …” uttalte Flettfrid Andresen i et lyst øyeblikk. Hvorvidt dette er riktig er det delte meninger om, men det som i alle fall er sikkert er at verden har sett en stor teknologisk utvikling de siste tiårene, både innen arbeidsliv og hjemme hos folk.  Og denne utviklingen øker fra år til år.

For bare 30 år siden var de fleste arbeidsprosesser papirbasert, og selv om datateknologi var tatt i bruk var det ikke noe som berørte de fleste arbeidstakerne. Kommunikasjon foregikk pr. brev, telefon eller telex. Det var et stort antall medarbeidere som utførte støttearbeid, det var sekretærer som skrev brev på skrivemaskin, egne folk som arkiverte, alle telefonsamtaler gikk gjennom et manuelt sentralbord osv.

Etter hvert så ble ny teknologi introdusert, man fikk PC’er som erstattet skrivemaskinen, internett ble lansert, mobiltelefoner erstattet fasttelefon osv. Nå trenger man ikke en fast kontorplass lengre, det holder med å ha en PC eller nettbrett som er koblet opp mot internett. Men som følge av alt dette så har arbeidsprosessene endret seg. Støttefunksjonene har stort sett forsvunnet og den enkelte må selv utføre oppgavene som støttefunksjonene utførte. Og dette er en utviklingen som fortsetter i stadig raskere tempo. Ingen kan i dag spå hvordan hverdagen er om 5 til 10 år.

Denne utviklingen stiller krav både til bedriftene og de ansatte. Bedriftene risikerer å miste kunder og bli satt på sidelinjen, i verste fall går de konkurs. Det er mange eksempler på bedrifter som har fått problemer pga at de ikke har fulgt med i timen, for eksempel Norsk Data, Kodak og Nokia.

De ansatte har en liknende problemstilling, de risikerer at de mister jobben dersom de ikke henger med teknologisk. De fleste er i dag i arbeidslivet 30 – 40 år, og på den tiden vil det skje mye teknologisk utvikling. Arbeider man i en støttefunksjon kan man risikere at den teknologiske utviklingen gjør arbeidsoppgavene overflødige, det er for eksempel ikke igjen mange sekretærer som skriver brev. De som fortsatt er igjen har ikke tittelen sekretær lengre og har fått mange nye og mer kompliserte tilleggsoppgaver. Og de som tidligere kunne benytte seg av slike støttefunksjoner må lære seg å utføre det selv, for eksempel å skrive brevene selv på en tekstbehandler. I tillegg til dette så er det et mål at alle skal arbeide lengre. I de siste årene har gjennomsnittlig pensjonsalder vært litt over 60 år, nå skal den økes, man snakker om 70 eller 75 år som pensjonsalderen. Det betyr at arbeidstakere må holde seg teknologisk oppdatert i 10 år lengre enn tidligere.

Vi som skriver denne eksamensbesvarelsen synes dette er et veldig interessant tema, og vil forsøke å belyse problemet, analysere det basert på relevant teori og komme med en konklusjon.

 

From → Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar